Foto: Raskrinkavanje.ba
Društvene mreže i internet uopšteno plodno su tle za razne prevare kojima manipulatori nastoje pridobiti (najčešće materijalnu) korist na štetu prevarenih korisnika/ca. Čest oblik ovih prevara su lažne nagradne igre u kome se korisnicima/ama obećava mogućnost dobitka nagrade u zamjenu za lične ili finansijske podatke ili “lajkanje” i/ili dijeljenje stranice na Facebooku.
U 2022, kao i proteklih godina, za ovakva nastojanja najčešće su “posuđivani” vizualni identiteti poznatih brendova. Prevaranti su krali prepoznatljive logotipe velikih lanaca ili poznatih firmi potrošačke robe kako bi uvjerili svoje žrtve da je nagradnu igru organizovao upravo neki od tih lanaca ili firmi.
Iznuđena pretplata
Jedna od popularnih prevara ove godine bilo je manipulativno navođenje korisnika/ca na registraciju za uslugu koja se plaća. Šablon je sljedeći: lažna stranica sa imenom popularnog i prepoznatljivog brenda podijeli nagradnu igru, obavijesti korisnike/ce da su baš oni sretni dobitnici/ce, te ih onda uputi na stranicu na kojoj treba da ostave svoj telefonski broj. Sitnim slovima na stranici se navodi da registracija podrazumijeva sedmičnu naknadu.
Za ove prevare zloupotrijebljeni su vizualni identiteti mnogih brendova tokom godine a najčešće mete zloupotrebe su razni trgovinski lanci. Prevaranti su iskoristili i strah od pogoršanja ekonomske situacije prouzrokovanog ratom u Ukrajini kako bi naveli korisnike/ce da se “upecaju” na ove prevare.
Facebook prevaranti eksploatišu i rat u Ukrajini za lažne nagradne igre
“Nagradne igre” na Facebook stranicama koje se lažno predstavljaju kao CM drogerije
Facebook prevare: “Nagradne igre” lažnih Land Rover stranica
Facebook prevare: Obećanjem Samsung telefona do novih pretplatnika
Nova lažna nagradna igra: Konzum ne dijeli poklone “na osnovu mjeseca rođenja”
Iza lažnih prazničnih nagradnih igara kriju se finansijske prevare
Lajk koji prevaru znači
Još jedan čest razlog pokretanja ovakvih “nagradnih igara” jeste građenje baze pratitelja/ki na Facebook stranici koja će poslije biti korištenja za druge namjene ili prodana. Prevaranti često traže od učesnika/ca lažne nagradne igre da stranicu “lajkaju” i/ili podijele sa svojim prijateljima i grupama na društvenim mrežama.
Ovakve stranice često su napravljene malo prije objava o nagradnoj igri i na njima obično nema ništa drugo.
Ove godine su se, između ostalog, lažno “dijelili” frižideri i električni štednjaci, vrtne ljuljačke, montažni bazeni, te montažne kućice.
Lažna nagradna igra na Facebooku obećava frižidere i štednjake
Lažna nagradna igra Facebook stranice: Izmišljenom ljuljačkom do lajkova
Lažne nagradne igre na Facebook stranici Vaš Dom
Ukoliko želite da Raskrinkavanje provjeri da li je neka nagradna igra lažna ili ne, putem opcije “prijavite članak” na našem sajtu ili poruke na našoj Facebook stranici, možete nam poslati upite i linkove objava u čiju autentičnost sumnjate.
(Raskrinkavanje.ba)
Kako prijaviti lažne objave, profile i stranice?
Ukoliko naiđete na ovakve stranice, najbolje što možete da uradite jeste da ih prijavite Facebooku, kako bi što prije bile uklonjene. Korisnici/e Facebooka mogu prijaviti lažne stranice i profile direktno na ovoj društvenoj mreži. Detaljan prikaz kako to možete učiniti pronađite ispod.
- Otvorite stranicu i kliknite na polje s tri tačke koje se nalazi pored polja za pretragu označenog simbolom lupe;
- Izaberite opciju "Report Page/Prijavi stranicu";
- U prozoru koji se pojavi izaberite opciju "Scams and fake pages" ili “Prevare i lažne stranice”, zatim “Fake page” ili “Lažna stranica”;
- Nakon toga, pojavit će se prozor s posljednjim korakom u prijavi, u kom trebate samo kliknuti "Done" - tj. “Gotovo”;
Kako prijaviti lažnu stranicu putem mobilnog telefona?
- Kada otvorite Facebook stranicu na mobilnom telefonu, opcija "Report/Prijavi" nalazi se u gornjem dijelu vašeg ekrana i označena je s tri tačkice, pored opcije slanja poruke stranici. Kliknete na tri tačke i dalji proces je isti.