Raskrinkavanje.ba

Facebook prevare: Umjesto poklon-kućice, pretplata na internetsku uslugu

Ova analiza je označena kao: Provjera tačnosti

Facebook stranica MALA KUĆA obećala je kućice kao poklon “sretnim” pratiteljima, ali koraci do “nagrade” zapravo vode do pretplate na internetsku uslugu koja se naplaćuje putem SMS poruka.

Foto: Raskrinkavanje.ba

Na Facebook stranici MALA KUĆA (ᎷᎪᏞᎪ ᴋᴜᴄ́ᴀ) 10. februara 2025. godine podijeljena je objava u kojoj je navedeno da “tim” stranice donira šest kućica do kraja mjeseca.

Pᴏᴄ̌ᴇᴛᴋᴏᴍ 2025. ɢᴏᴅɪɴᴇ, ɴᴀš ᴛɪᴍ ᴢ̌ᴇʟɪ ᴘᴏᴅɪᴊᴇʟɪᴛɪ sʀᴇᴄ́ᴜ ᴅᴏɴɪʀᴀɴᴊᴇᴍ 6 ᴍᴀʟɪʜ ᴋᴜᴄ́ɪᴄᴀ, ᴋᴏᴊᴇ ᴄ́ᴇ ʙɪᴛɪ ʀᴀsᴘᴏʀᴇđᴇɴᴇ ɴᴀsᴜᴍɪᴄ̌ɴᴏ ᴋʀᴀᴊᴇᴍ ғᴇʙʀᴜᴀʀᴀ 2025. Nᴀᴘɪšɪᴛᴇ sᴠᴏᴊ ᴍᴊᴇsᴇᴄ ʀᴏđᴇɴᴊᴀ, ɴᴀ ᴘʀɪᴍᴊᴇʀ "ᴊᴀɴᴜᴀʀ"...
ZAPAMTITE: Dᴏʙɪᴛɴɪᴋᴇ ᴄ́ᴇᴍᴏ ɪᴢᴀʙʀᴀᴛɪ ɴᴀsᴜᴍɪᴄ̌ɴᴏ ɪ ᴘᴏᴛᴠʀᴅɪᴛɪ ᴘᴜᴛᴇᴍ ᴘᴏʀᴜᴋᴇ. Hᴠᴀʟᴀ ᴛɪ

Kucice 1

Foto: Screenshot/Facebook

Od korisnika/ca Facebooka traži se da u komentaru napišu mjesec rođenja, nakon čega od stranice dolazi automatska poruka. U poruci se traži informacija o mjestu stanovanja, a potom i da se objava o doniranju kućica podijeli u osam Facebook grupa. 

Nakon toga dolaze poruka o “osvojenoj nagradi” i link za registraciju. U poruci piše da će “tim” stranice kontaktirati pobjednika/cu putem broja telefona koji ostavi prilikom registracije.

Kucice 2

Foto: Screenshot/Facebook

Klik koji vodi na link iz poruke otvara stranicu s tekstom o “osvojenoj maloj kući”.

Kucice 3

Foto: Screenshot

Dugme na kojem piše “Registriraj se ovdje” na stranici vodi na drugu stranicu na kojoj je potrebno unijeti broj telefona. No, unos broja aktivira pretplatu na uslugu koja se automatski obnavlja svake sedmice. 

Kucice 4

Foto: Screenshot

Uslovi korištenja usluge opisani su sitnim slovima pri dnu stranice, uključujući i to da je riječ o pretplati koja se obnavlja sedmično.  

Unosom broja i slanjem potvrde DA na kratki broj 06202020 (BH Telecom), odnosno slanjem ključne riječi SVE na 063770100 (HT Eronet) ili ključne riječi SVE na 0651388 (m:tel) potvrđujete da se pročitali uslove korištenja i da se slažete s istim. Ovo je pretplatnička usluga. Usluga košta 6 KM sedmično, 3 KM/SMS, 2 SMS-a sedmično + standardni troškovi operatera. U cijenu usluge je uključen PDV. Molimo Vas tražite odobrenje roditelja ili staratelja ukoliko imate ispod 18 godina. Pretplatom na uslugu korisnik ostvaruje pristup neograničeno preuzimanje sadržaja. 

U uputama je navedeno da se pretplata automatski obnavlja dok se ne otkaže slanjem ključne riječi na kratki broj odgovarajućeg mobilnog operatera. Za dodatnu pomoć, korisnici/e mogu poslati upit na specifične brojeve predviđene za njihovog operatera, a korisnička podrška dostupna je putem e-maila [email protected] i broja telefona +38737307900, ali u radnom vremenu od 9 do 17 sati. 

Šta su činjenice?

Facebook stranica MALA KUĆA kreirana je 10. februara 2025. godine. U vrijeme pisanja ove analize imala je 229 pratitelja/ki. Fotografije mobilne kućice koje se mogu vidjeti u objavi ove stranice već su ranije zloupotrebljavane za sličnu obmanu, o kojoj smo pisali u analizi koju možete pročitati na ovom linku

Facebook stranica ne imitira izgled nekog poznatog brenda, za razliku od sličnih prevara s kojim smo se susretali (1, 2, 3), ali činjenica da nema drugih objava i da već prvog dana postojanja najavljuje poklanjanje šest kućica do kraja mjeseca svakako bi trebala izazvati sumnju. 

Objavu o poklon-kućicama komentarisao/la je 321 korisnik/ca Facebooka i podijeljena je 453 puta te je ostvarila još 161 drugu interakciju. No, koraci koje treba ispuniti za “preuzimanje nagrade” jasno pokazuju da cilj nije pokloniti kućicu sa slike, već obmanuti ljude da se pretplate na uslugu koju nisu željeli niti su o njoj bili adekvatno informisani. Shodno tome, ali i iskustvu prethodnih prevara, nije potrebno čekati kraj mjeseca kako bi se vidjelo da od obećanih kućica nema ništa. 

Ovo je tek jedan u nizu primjera lažnih darivanja na Facebooku (1, 2, 3, 4, 5) koji završavaju potencijalnom pretplatom na neželjenu uslugu i značajnim finansijskim gubicima za potrošače. Radeći na analizi slične prevare, objavljenoj u februaru prošle godine, obratili smo se Regulatornoj agenciji za komunikacije BiH i Ombudsmanu za zaštitu potrošača u BiH, ali utisak je da se konkretne aktivnosti na suzbijanju ovih pojava ne poduzimaju proaktivno. Umjesto sistemskih rješenja, odgovornost se prebacuje na potrošače, koji su prepušteni vlastitim sposobnostima prepoznavanja obmanjujućih taktika.

Shodno navedenom, Facebook objavu o darivanju šest kućica ocjenjujemo kao lažnu vijest, kao i sadržaj web stranice na koju se korisnici/e navode zbog “registracije za preuzimanje nagrade”. 

(Raskrinkavanje.ba)

Pogledajte originalne članke