Pregled sedmice: Od demantija do ponovljene laži

Ova analiza je označena kao: Razabiranje

Prethodnu sedmicu obilježile su reakcije medija na objavljene dezinformacije.

Krajem prošle godine, pisali smo o netačnim tvrdnjama da je u Njemačkoj “usvojen novi zakon” kojim će se omogućiti odlazak bez vize i mogućnost lakšeg zaposlenja za građane/ke zemalja koje nisu u Evropskoj uniji. Ambasada SR Njemačke je cijelu priču demantovala, no anonimni portali koji objavljuju lažne vijesti su je nekoliko puta aktualizirali. Detaljnu analizu možete pronaći na ovom LINKU.

Na društvenim mrežama ponovo se širi lažna vijest o kojoj smo već ranije pisali, a koja govori da je reprezentativac Miralem Pjanić kupio kuću beskućniku. Detalje ove priče ali i demantij beskućnika u kom govori da zapravo nije dobio kuću možete čitati na ovom LINKU.

Nakon lažnih vijesti vezanih za Habiba Nurmagomedova objavljenih na portalu “Smešno” o kojima smo pisali prošle sedmice, nove su se pojavile na portalima “SC sport” i  “Sop.ba”. Na njima je objavljen članak pod naslovom: “Za protivnike Khabib je nerješiva enigma, ali ova žena je uspjela da ga smiri (FOTO)”. Međutim, žena koja je prikazana na fotografiji sa Hebibom, nije njegova supruga, nego ruska novinarka Olga Buzova, a cijelu analizu o tome možete čitati na ovom LINKU.

Prije sedam dana, Milorad Dodik optužio je ambasadoricu Sjedinjenih Američkih Država u BiH, Maureen Cormack, da je “pokušala da izvrši uticaj na članove CIK-a”. Četiri dana kasnije ta izjava poslužila je kao šlagvort za niz članaka čija je tema navodni plan SAD-a “da uhapsi Milorada Dodika zbog izborne krađe”. Nekoliko medija objavilo je različite verzije tvrdnje da Sjedinjene Američke Države spremaju hapšenje Milorada Dodika zbog izborne krađe, a kompletnu analizu o toj temi možete pronaći klikom na ovaj LINK.

Putem društvenih medija se proširio snimak koji je nastao u Velikoj Kladuši 16.10.2018. godine, na kojem se vidi kako osoba naoružana nožem nasrće na migrante i policajce. Od samog početka je jasno da napadač nije jedan od migranata, jer se čuje kako govori na našem jeziku i evidentno su migranti bili predmet njegovog napada. Par sati nakon objavljivanja snimka, isti je prenijet na portalu televizije “TV1”, uz tekst koji govori o nasilnim migrantima, a stvarnog nasilnika opisuje kao “pomahnitalu izbjeglicu”. Nakon objavljivanja naše analize, redakciji “Raskrinkavanja” javio se urednik portala "TV1". Obzirom na pravovremenu reakciju, činjenicu da je uredništvo portala "TV1" kontaktiralo "Raskrinkavanje", te na objavljen demantij, članak dobija ocjenu demantirano. U ovom slučaju, "TV1" se ponijela izuzetno profesionalno i odgovorno. U kratkom vremenskom periodu od objavljivanja naše analize uslijedila je ispravna reakcija uredništva "TV1" koja drugim medijima može poslužiti kao primjer dobre prakse, a kompletnu analizu o ovom slučaju čitajte na ovom LINKU.

Selektor nogometne reprezentacije Zlatko Dalić demantovao je kako je dao izjavu o izboru Željka Komšića u Predsjedništvo BiH. I pored toga, medij koji je, po svemu sudeći, prvi objavio ovu laž, naprosto ne prihvata da to nije istina - te se s njom nastavlja obračunavati. Rijetkost je da medij uhvaćen u objavljivanju lažnih vijesti otvoreno prizna da je objavio laž, zato što je smatra ljepšom i prihvatljivijom od istine. Takav je pak slučaj sa portalom Poskok i izmišljenom izjavom Zlatka Dalića, selektora nogometne reprezentacije Hrvatske, o izboru Željka Komšića za člana Predsjedništva BiH iz reda hrvatskog naroda. Cijelu analizu o ovom slučaju možete čitati na ovom LINKU.

Nekoliko anonimnih portala objavilo je vijest iz maja 2018. godine, a koja govori o prijedlogu povećanja budžeta EU za period 2021. do 2027. godine, odnosno nakon izlaska Velike Britanije iz članstva. U vrijeme kada se vijest pojavila, neki srbijanski mediji su špekulisali da to što u budžetu nema novca za proširenje Evropske Unije zapravo znači da je EU Srbiji „zatvorila vrata do 2027.“

Međutim, nekoliko bh. portala je ponovo objavilo tu vijest u septembru i oktobru ove godine, prenoseći doslovno članak iz srbijanskog “Telegrafa”, sa jednom „sitnom“ uredničkom intervencijom: promjenom naslova tako da sada nema nikakvo uporište u sadržaju. Cijelu analizu čitajte na ovom LINKU.

“Dnevni avaz” je objavio članak koji kaže da je “SIPA upala u Centralnu banku” i pritom nije naveo niti jedan dokaz niti sagovornika. Ono što jeste navedeno je to da je SIPA rekla kako “u ovom trenutku nisu mogli dati više informacija”. Redakcija “Raskrinkavanja” kontaktirala je SIPA gdje su nam demantovali ovu tvrdnju. Tačnije, dobili smo odgovor kako ih niko nije kontaktirao prije objavljivanja članka. Sa druge strane, nije trebalo dugo vremena da “Avazove” tvrdnje demantuje i sama Centralna banka BiH. Cijelu analizu ove priče i detalje o tome ko je objavio demantij nakon saopštenja Centralne Banke, čitajte na ovom LINKU.

Pripadnici MUP-a Kantona Sarajevo su priveli dvojicu migranata 23.9.2018. godine zbog krivičnog djela nedozvoljenog držanja oružja. Dok je istraga još uvijek trajala, “Avaz”  je 26.9. objavio članak u kojem je povezao informaciju iz Sarajeva sa dezinformacijom iz USK i naslovio je ovako: “Migranti naoružani, pljačkaju kuće i trgovine!” Iz naslova bi se dalo zaključiti da migranti vrše oružane pljačke kuća i trgovina, što nije tačno, a kompletnu analizu o tome čitajte na ovom LINKU.

Ponovo je aktuelna lažna vijest koja govori o ženi koja se navodno zove Ana Marija i koja je ubila svog muža zbog silovanja njihove kćerke - a koja u stvarnom životu ne postoji. Ovaj put je za ilustraciju iste iskorištena fotografija Dane Škrbe, koja je 2013. u Sarajevu osuđena na 14 godina zatvora, a kompletnu analizu čitajte na ovom LINKU.

Prijetnja banjalučkog policajca 19-godišnjaku isključenom iz saobraćaja zbog vožnje u alkoholiziranom stanju nije bila primjerena i profesionalna, ali je u pojedinim medijima predstavljena kao prijetnja da će završiti kao David Dragičević. Nakon našeg upita, na portalu Radio Sarajevo je naslov ispravljen tako da sadrži tačnu izjavu policajca, dok je portal Tuzlanski.ba izbrisao vijest u potpunosti. Cijelu analizu čitajte klikom na ovaj LINK.

“Srpska info” je na osnovu neimenovanog izvora tvrdila da će predsjednik DNS-a dati ostavku. Iako je Pavić to demantovao, “Srpska info” je nastavila sa objavljivanjem članaka koji tvrde suprotno. Analizu serije članaka na ovom portalu, ali i odgovor da li je Pavić na sjednici Predsjedništva stranke dao ostavku, čitajte na ovom LINKU.


(Raskrinkavanje.ba)

Autor: Darko Brkan Objavljeno: 22. 10. 2018 | Zadnji put osvježeno: prije 2 nedjelje

Posljednje objavljene analize

Prenošenje lažnih vijesti
Lažna vijest o vršnjačkom nasilju

Opisani incident se desio u SAD-u, ne u Srbiji.

Prenošenje lažnih vijesti Klikbejt
Dezinformacija
BNN-ov članak Šulića stavlja u pogrešan kontekst

Članak portala “BNN” koji je kategorizovan kao vijest, očit je primjer...

Dezinformacija Manipulisanje činjenicama Pristrasno izvještavanje
Raskrikavanje.rs Istinomjer.ba Analiziraj.ba NewsMavens.com