Raskrinkavanje.ba

2021. u retrospektivi: Lažne nagradne igre i stvarne finansijske posljedice

Tokom 2021. godine, analizirali smo niz lažnih nagradnih igara, koje su nam većinom prijavili/e čitatelji/ke. Najčešće su se objavljivale na Facebooku, i to samo sa jednim ciljem – prevariti korisnike/ce ove društvene mreže.

Nebrojeno mnogo prevara najrazličitijih vrsta se konstantno pojavljuje na društvenim mrežama. Naročito popularna mreža za tako nešto jeste Facebook. U takvim prevarama, prikupljaju se ne samo lajkovi i pratitelji/ke stranica nego i nešto daleko ozbiljnije. Često se dešava da se od korisnika/ca traži da podijele svoje lične podatke, od brojeva ličnih karata do brojeva bankovnih računa. U nastavku donosimo pregled prevara koje su obilježile proteklu godinu.

Lažne stranice javnih ličnosti

Jedan od popularnijih načina prevare u 2021. bilo je korištenje imena poznatih ličnosti. Raskrinkavanje je početkom 2021. godine tako analiziralo lažne nagrade igre u kojima su se koristila imena muzičara Jasmina Fazlića, poznatijeg kao Jala Brat, tenisera Novaka Đokovića, a potom i voditelja iz Srbije Ivana Ivanovića. Suština ovakvih prevara jeste da stranice koje se predstavljaju kao navedene osobe objavljuju navodne nagradne igre u kojima se putem Facebook “live videa” dijele novčane nagrade korisnicima/ama koji/e ispravno pogode zagonetku. 

Korisnici/e Facebooka se pritom pozivaju da se registruju na linku koji im se obično ostavi u komentarima, te da na toj adresi ostave svoje lične podatke. Na taj način, korisnici/ce se izlažu krađi ličnih podataka, ali i potencijalnim finansijskim gubicima. 

Ovakve stranice i objave pojavljivale su se iznova tokom dužeg perioda, a snimci su zabilježili i po stotine hiljada pregleda, kao i hiljade dijeljenja. Iako bi nakon višestrukih prijava takve stranice bivale uklonjene, uvijek bi se iznova pojavljivale nove. Detaljnije o prevarama u kojima se koristila imena poznatih ličnosti, o kojima smo pisali u toku 2021. godine, čitajte u nastavku.


Umjesto nagrada – uvećani računi za telefon

Tokom 2021. godine, lažne nagrade igre su se često objavljivale i uz korištenje imena popularnih trgovačkih lanaca. Ovaj fenomen prisutan je još od ranije, a u ovoj godini smo primijetili novi masovni način prevare putem ove taktike. Bingo, Kort market, Dis market, Fructa trade i Lidl su, recimo, samo neka od imena kompanija koja su zloupotrijebljena u lažnim nagradnim igrama ove vrste na Facebooku. U ovakvim objavama, najčešće su se “dijelile” nepostojeće novčane nagrade. Umjesto obećane nagrade, koja je, kao i stranica, lažna, korisnici/e koji nasjednu i registruju se na linku, kako se to od njih traži, jedino što mogu očekivati su uvećani telefonski računi, koji su stvarna posljedica ove prevare.

Cilj ovih lažnih igara je, naime, preusmjeriti korisnike/ce Facebooka na sajt za navodnu registraciju za potvrdu dobitka nagrade. Oni/e koji/e ne čitaju pažljivo sitna slova bi se, zapravo, registrovali/e na sajtove za videoigrice, koje sadržaj naplaćuju automatski, sedmično, po cijenama od 3 do 6 KM. Detaljnije o ovim prevarama čitajte u analizama u nastavku.

Facebookom su se u decembru 2021. godine dijelile i objave u kojima Škoda navodno poklanja automobil. Riječ je o stranicama koje se lažno predstavljaju kao Facebook stranice Škoda automobila, a umjesto obećanog automobila, također mogu donijeti uvećan telefonski račun. Navodno zvanične stranice Škoda automobila su se tako pojavljivale u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji i Crnoj Gori. 

Kao i u lažnim nagradnim igrama koje zloupotrebljavaju imena trgovačkih lanaca, cilj prevare je dovesti korisnike/ce na sajtove za navodnu registraciju i potvrdu nagrade, koje su zapravo stranice na kojima se aktivira SMS usluga za kupovinu videogrica. Detaljnije čitajte u analizi na linku ispod.

Skupocjeni pokloni, kao što je to automobil, nisu jedini način za privlačenje korisnika/ca da učestvuju u lažnoj nagradnoj igri. Ponekad je riječ o navodnim poklonima koji su daleko jeftiniji, kao što je to, naprimjer, set posuđa. Raskrinkavanje je o takvoj nagradnoj igri, čiji je jedini cilj također bio dovesti korisnike/ce na sajt za prodaju videoigrica SMS aktivacijom sedmične naplate usluge, pisalo u novembru 2021. godine. Analizu u cijelosti čitajte u nastavku.

Facebook prevare sa ciljem navlačenja korisnika/ca na registraciju na različite pretplate ne pojavljuju se isključivo na Facebook stranicama. I profili ove društvene mreže također mogu biti dio prevara. Još jedna zanimljiva praksa o kojoj je Raskrinkavanje pisalo protekle godine, a koja je također dio ovog trenda, jeste i imitiranje stvarnih stranica različitih kompanija, koje na svojim zvaničnim stranicama zaista jesu objavile stvarne nagradne igre. 

Nakon što su zvanične stranice određenih kompanija i brendova objavile stvarne nagradne igre, pojavili bi se lažni profili, ali i lažne stranice, sa njihovim ukradenim identitetom. U nekim slučajevima bi se na lažnim profilima i stranicama podijelile stvarne nagradne igre, u nekim bi se pojavile potpuno identične objave, dok bi u trećim takvi profili i stranice ostajali bez objava. 

Onda bi se takvi profili i stranice javljali korisnicima/ama koji su ostvarili/e bilo kakvu interakciju sa objavama na lažnim, ali i na zvaničnim stranicama brendova. 

U porukama bi slali informacije o navodnom osvajanju nagrade, ponovo sa zahtjevom za registraciju na linku kako bi dobitnici/e navodno potvrdili/e svoje nagrade. I u ovom slučaju se radi o stranicama putem kojih se aktiviraju različite pretplatničke usluge. 

Detalje čitajte u analizi u nastavku.

Prikupljanje pratitelja/ki putem lažnih nagradnih igara

Nemaju sve lažne nagrade igre za cilj finansijske prevare. Neke se ogranizuju isključivo kako bi određene Facebook stranice prikupile što više pratitelja/ki. Takve stranice se kasnije mogu iznajmljivati, prodavati ili koristiti za dijeljenje linkova anonimnih portala. Što više pratitelja/ki stranice imaju, to im je i vrijednost veća.

Tako je, recimo, Međunarodni dan žena poslužio anonimnim stranicama na Facebooku da objave lažne nagradne igre čiji je jedini cilj povećanje broja interakcija i izgradnja baze pratitelja/ki na tim stranicama. Raskrinkavanje je detaljno o tome pisalo u analizi koju možete pročitati na linku ispod.

Lažna nagradna igra u kojoj se nudi toaletni stočić ostvarila je, s druge strane, na hiljade interakcija iako je objavljena na samo dvije Facebook stranice. Naravno, fotografija stočića je preuzeta sa Pinteresta, a jedini cilj ove lažne nagrade igre bio je također privući što više novih pratitelja/ki na stranicu. Detaljnije čitajte u analizi na linku ispod.

Primjer identične prevare koja služi prikupljanju lajkova za Facebook stranice zabilježili smo i u oktobru ove godine, kad je nekoliko Facebook stranica lažno nudilo veš-mašine, električne šporete i kupaonički namještaj. Detaljnije u analizi ispod.

Lažne Facebookove zvanične stranice

Još jedan zanimljiv primjer online prevara smo tokom 2021. uočili na Facebooku. Tako su se pojavljivali različiti Facebook profili pod nazivom “ɪnformation”, a koji su se lažno predstavljali kao servis ove društvene mreže. Ti profili su slali obavještenja drugim Facebook stranicama da će im nalog biti blokiran ako ne urade ono što se od njih traži. Takva obavještenja su se objavljivala kao javne objave, u kojima su označavane stranice kojima su navodno saopštenja upućena. U objavama o navodnoj blokadi naloga prilagao bi se link koji vodi ka nesigurnoj lokaciji, a na kojoj se vlasnici stranica pozivaju na registraciju. Na takve linkove se ne bi trebali registrovati, s obzirom na to da se radi o potencijalnoj krađi Facebook stranica, odnosno podataka za prijavljivanje na takve stranice. 

Sličan primjer zabilježili smo i u oktobru 2021. godine, kada su se Facebook stranice sa nazivom Business Terms and Policies također lažno predstavljale kao servis ove društvene mreže. I u ovom primjeru prevare, cilj je bio navesti korisnike/ce na nesiguran sajt za registraciju, ponovo uz rizik od gubitka pristupnih podataka Facebook stranica. 

Detaljnije o prevarama koje su se organizovale uz zloupotrebu imena društvene mreže Facebook čitajte u analizama u nastavku.

Kako prijaviti lažne objave, profile i stranice?

Korisnici/e Facebooka lažne stranice i profile mogu prijaviti direktno na ovoj društvenoj mreži, kako bi ih Facebook što prije uklonio. Detaljan prikaz kako to možete učiniti pronađite u analizi Raskrinkavanja ovdje.

Ukoliko želite da Raskrinkavanje provjeri da li je neka nagradna igra lažna ili ne, putem opcije “prijavite članak” na našem sajtu ili poruke na našoj Facebook stranici, možete nam poslati upite i linkove objava u čiju autentičnost sumnjate. 

(Raskrinkavanje.ba)